An-Sophie Fontaine

Jean-Marie ’t Kint : Kunstenaar

with 2 comments

Jean Marie ‘Regarde-toi, toi seul est la clé du bonheur’

Kunstenaar
Kunstenaar Jean-Marie ’t Kint

     Jean-Marie ‘t Kint houdt van provoceren. Wanneer ik hem uithoor over zijn inspiratiebronnen, weet hij ‘beeldschone vrouwen’ als een dominante inspiratiebron aan te duiden. Kunst is voor hem een levensstijl; hij leeft en werkt tussen ontelbare schilderijen en kunstwerken.
  
Zo transformeerde hij zijn alledaagse meubilair tot een kunstobject. Schroot tovert hij om tot iets waardevols. Betekenisloos afval tot een herbruikbaar product.

 Wanneer ik hem opzoek, in het bijzijn van zijn jeugdvriend André, tref ik hem een licht beschonken toestand aan. De lege Jupilerblikjes sieren zijn atelier.
Jean-Marie mag dan alleenstaand wezen, dit biedt geen garantie tot het niet genieten van het vrouwelijke gezelschap.

‘Een ware rokkenjager en charmeur‘, waarschuwt André me. Zijn alledaags en vertrouwd gezelschap, is alcohol. ‘Vroeger dronk hij veelal rode wijn. Nu, is hij overgeschakeld op bier. Sigaren daarentegen, die rookt hij sinds ettelijke jaren.’, aldus André. In een oogwenk heb ik begrepen dat de tweetalige Jean-Marie ‘t Kint een ware bon vivant moet zijn.Jean Marie MAC

Zijn gehele domein, is een waar kunstenparadijs. Op grind, gras en beton, tref je overal ongedefinieerde kunstobjecten aan. Oorspronkelijk was Jean-Marie een geschoold architect, maar in de loop der jaren kon hij het zich steeds meer permitteren om zich toe te leggen op zijn passie.

Wanneer ik zijn werken nader bestudeer, meen ik invloeden te herkennen van het dadaïsme, expressionisme en l’art brut.

   Echter, zal blijken, dat Jean-Marie zichzelf aan geen enkele van vooropgenoemde stromingen wil verbinden. ‘Als je hier rond zal wandelen, zal je merken dat ik periodes heb waarin ik soortgelijke werken maak. Maar geen enkel kunstwerk die je hier ziet, is verbonden aan een stroming. Alle werken verschillen zowel inhoudelijk als vormelijk van elkaar.’

    Zijn collectie is uitgebreid. ‘t Kint exposeert zelden en houdt zijn kunstwerken zorgvuldig bij. Hoeveel het er zijn, weet hij niet precies. Een wilde gok durft hij niet te wagen, al zou het een collectie zijn die een schilders-en kunstenaarscarrière van reeds 33 jaar beslaat.

   Veel van zijn werken, behandelen zeer persoonlijke kwesties. Zo beplakte hij, na zijn echtelijke scheiding, zijn keukendeur vol met coupons, die de aandelen vormen van zijn huis ‘MAC 3’. Met alcoholstift schreef hij een treffend en zeer persoonlijk citaat neer, die zijn eenmansbestaan enigszins weet te verklaren: ‘Regarde-toi, toi seul est la clé du bonheur’

Lambermont, Doornik, Brussel,… zijn een van de weinige steden waarin hij zijn werken wist tentoon te stellen. Nochtans gaan er enkele pareltjes schuil in zijn verzameling. Wat er met zijn kunsthuis en collectie gebeuren zal, na zijn dood, weet hij exact niet. ‘Gelukkig bent u vandaag gekomen om het voorgoed vast te leggen’.

Jean Marie    Kunstenaar
 

 

 

 

 


  

 

 

 

 

Deze foto’s werden op 19 – 22 augustus geëxposeerd op het Antwerpse kunstenfestival Studio Villanella, in het Studio Herman Teirlinck Gebouw. www.studiovillanella.be

Written by ansophie

augustus 25, 2009 bij 10:29 pm

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hallo Jean-Marie
    Ik ben een verzamelaar van handtekeningen. Ik ben in het bezit van ruim 4.500 originele handtekeningen van politici, artiesten, auteurs, acteurs, en sportlui, die allemaal met de meeste zorg bewaard worden in een alfabetisch klassement.

    Nu zou ik graag ook ùw naam toevoegen aan deze collectie, vandaar mijn vraag of ik uw handtekening zou kunnen verkrijgen op een foto, of op een gewoon blad papier. Ik zou het in elk geval ten zeerste weten te waarderen mocht u aan mijn vraag willen tegemoet komen.

    Dank bij voorbaat, en nog veel succes in uw professionele carrière en in uw privé leven.

    Vriendelijke groeten, prettig eindejaar en een heel gelukkig en gezond 2010 !

    Haeck Freddy
    Lusthoflaan 107
    9030 Mariakerke
    België

    freddy

    december 23, 2009 at 5:53 pm

  2. ‘k Heb gisterenavond vernomen dat Jean-Marie gestorven en begraven is sinds 8 october… overleden aan een hartaderbreuk….

    Dre

    Maxim

    januari 14, 2011 at 10:14 am


Geef een reactie

