An-Sophie Fontaine

Antwerpen Linkeroever

leave a comment »

Het is intussen een gehele week  geleden dat ik in Antwerpen vertoefde. Antwerpen Linkeroever meerbepaald. Inderdaad, Linkeroever, dat gekend staat om zijn beruchte, sociale woonblokken. Velen vormen een vooroordeel bij het horen van deze plaatsnaam, weinigen zijn er echter daadwerkelijk geweest.

Schrijnende verhalen gaan schuil achter de statige gebouwen.  In een betonnen landschap huizen de torenhoge dromen en hun stillevens. Wie zijn oren spits, kan de verhalen, op geplaveide paden, waarnemen.

Linkeroever, bevindt zich op amper een boogscheut van het bruisende centrum. Het vormt enigszins een slaapstad voor slapeloze zielen. Men ontdekt er een grote diversiteit aan nationaliteiten en culturen. Velen leven er echter een bescheiden bestaan. Het stadsbeeld wordt gevormd door oudere weduwen, schalkse knapen, kersverse gezinnen, …

Deze plek lijkt me, bij aanvang, een schat aan verhalen te herbergen. Met enige vastbeslotenheid, beslis ik om de tuinen om te spitsen, op zoek naar spraakmakende verhalen en opmerkelijke volksfiguren.

Zo beland ik in een  aftands cafeetje, gevestigd tenmidden enkele identiek gelijkende, kolossale gebouwen. Zijnde gevuld met simpele zielen, die zich reeds rond de voormiddag bijeen hebben geschaard om er te genieten van eenieders gezelschap en het alcoholisch gebrouwen bier, lijkt deze plek me het ideale ontmoetingspunt van allerlei opmerkelijke verhalen. Maar wanneer ik de tooghangers behoedzaam tracht uit te horen naar interessante verhalen, word ik plotsklaps overstouwd met racistische ideeën. Een oudere man, begint zijn beklag in een licht beschonken toestand, de aangrenzende grijsharige vrouw knikt enkel instemmend mee. Dit was een eerste impressie van Antwerpen Linkeroever.. Vanwaar die spuugde die man zijn opborrelende haat op me uit ? Vanwaar koesterde hij argumentloze ideeën en opvattingen, die niet eens gestaafd waren op eigen ervaringen, maar roekeloze indianenverhalen?

Een vraag die ik mezelf stelde en waar ik beslist een antwoord op wou ontdekken.

wordt vervolgd

Written by ansophie

april 24, 2009 bij 8:58 pm

Geplaatst in Blogroll

Tagged with ,

Geef een reactie

