An-Sophie Fontaine

België Barst

with 2 comments

 

 Er brandt een zekere drang in mij om, in een uiterst radicale en impulsieve bui, halsoverkop te vertrekken naar het buitenland. In die toestand verkeer ik al enkele maanden. Maar verplichtingen en verantwoordelijkheden vormen voorlopig nog een barrière, waar ik graag uit vrij wil breken. België barst. Ik heb het gevoel dat alles hier al gezegd is. In herhaling vallen is zodoende geen optie. Reproduceren ook niet.

Enigszins hoop ik erop wat vakantiegeld bijeen te kunnen sprokkelen waarmee ik een ondernemingsgezinde reis kan ondernemen. Liefst zo gauw mogelijk. In de hoop oog in oog te komen te staan met sterke beelden. Verhalen. Ervaringen. Wijsheden.

Tot zover deze nota aan mezelf en u.

Written by ansophie

april 7, 2009 bij 5:49 pm

Geplaatst in Blogroll

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. hé an-sophie!.

    hoe komt het toch dat belgen -behalve politiekers, leden van het vlaams belang en mensen op zoek naar een beter leven- bijna nooit chauvinisten zijn?
    ((op die manier hebben vlaams belangers en immigranten toch nog iets gemeen))

    omdat belgië saai is, burgerlijk en ook nog ongeloofelijk grijs.
    & fotografie heeft kleur nodig.
    & een land heeft kleur nodig.
    & een leven heeft kleur nodig.

    een week geleden was ik nog in een van de ‘kleurrijkste’ landen ter wereld.
    de vrouwen hadden hun sjaals en broeken en kleden en lapen stof aan, in groen en geel en blauw en rood en magenta, oranje, appelblauwzeegroen.
    ze waren helemaal ingepakt, geen schouder of stukje been bloot. het was er 40 graden.

    vrouwen daar rijden niet met de auto, lopen ’s avonds niet alleen op straat en hebben geluk als ze mogen studeren. laat staan dat ze fotografe of kunstenaar worden.

    hoe kleurloos belgie ook is, hier mag je tenminste iets zeggen, ook als vrouw.
    en de blaadjes zijn hier groen🙂.

    maar ik geef je gelijk, alles is al eens gezegd. ik hoop dat je vlug op reis kan vertrekken.

    hannah.

    ps: ik zag dat je jimmy kets ook ‘kent’?.

    bagaasjperdu

    april 21, 2009 at 8:06 pm

  2. Dag Hannah!

    In zekere zin zijn we allen gedetermineerd. Zonder externe factoren zouden we nu niet bezig zijn met dergelijke bezigheden. Goed dat we een uitlaatklep kunnen hebben. Kwestie is, wie wil je bereiken en wàt wil je vertellen ?
    Welk kleurrijk land heb jij onlangs bezocht ? Heb je er beelmateriaal van?
    Intussen staat het al vast; ik vertrek binnenkort voor een tijd naar Ierland. Het is een begin, aangezien de financiële middelen niet zozeer mee zitten. Maar een ander klimaat, cultuur,.. zal beslist een openbaring vormen, hopelijk ook op beeldend vlak.
    Bedoeling is om in die tijd een artistiek schetsboek met experimentele foto’s, gedachten, nota’s bij te houden.
    Een gebied zoals Myanmar lijkt me voorlopig nog té riskant en bovendien waan ik mezelf nog niet in staat om over dergelijke gebieden zowel schriftelijk als beeldend verslag uit te brengen,
    al wil ik dat in de toekomst beslist in praktijk uitoefenen🙂
    Ik denk dat elke kunstenaar ergens wel eens op een punt komt waar hij zichzelf en zijn doelen in vraag stelt. Misschien is dat een gezonde houding t.o.v jezelf en je werk.😉

    Hoezee hoezaa, ik houd enorm veel van dit soort gefilosofeer🙂

    Ja, Jimmy Kets, enkel kennen van naam bij De Morgen😉

    Groetjes,

    An-Sophie

    An-Sophie Fontaine

    april 24, 2009 at 8:20 pm


Geef een reactie

