An-Sophie Fontaine

Robert Capa : Tentoonstelling Joods Museum

with 3 comments

Donderdag 19 maart 09      

Zo beweeg ik mijzelf voort richting onze nederige hoofdstad Brussel, dat overwegend bekend staat als een administratief centrum, alwaar oudgediende bankbedienden het leven aan zich zagen voorbijglijden, op een of andere gerenommeerde torenhoge verdieping. 
    Het leven dat zich door de straten heen beweegt, vindt men veelal terug in de sterk vertegenwoordigde culturele centra, plekken waar verhalen gecreëerd en gereconstrueerd worden.

  Zo verschuilt er zich momenteel achter de gevels van het Joods Museum voor Deportatie en Verzet, een tijdelijke, minimalistische overzichtstentoonstelling die het leven en werk van de wereldberoemde Robert Capa in beeld weet te brengen.

      Gaande van universele beelden, die klaarblijkelijk genesteld zijn in ons collectief geheugen, tot nagenoeg onbekende maar spraakmakende visuele verhalen, weet de inmiddels overleden fotograaf ons een historisch stuk beeldend werk voor te schotelen. Deze tekst vormt  alvast een voorsmaakje.


Vooraleerst wil ik niet schamper spreken over de schamele beelden, maar weinige beelden wisten me fotografisch effectief te ontroeren. De inhoudelijke aspecten daarentegen, worden in een sterke context geplaatst.  In gewelddadige en bruuske achtergronden zoals de Vietnam-oorlog, landing van Amerikaanse troepen in Normandië, Spaanse Burgeroorlog, toont Capa een socio-humanitaire context. Hij portretteert hoofdzakelijk weerloze individuen, die het slachtoffer zijn van een onbedwingbare gruwel. Het visuele materiaal wordt zodoende concreet in verband gebracht met toenmalige politieke kwesties en conflicten.

          Capa wordt in deze overzichtstentoonstelling hoofdzakelijk geportretteerd als een geëngageerd oorlogsfotograaf, die oog had voor de noodgedwongen menselijke interactie, dat de oorlogstijd met zich meebracht.
      Hoe belangloze burgers met elkaar communiceren in oorlogstijd. Hoe sterkmoedige soldaten vriendschapsbanden smeden.  Hoe ze zich in hun individualisme verzetten en voortbewegen.
       Met andere woorden; hoe de levensloop van de gewone burger een plotselinge omwenteling ervaarde en hoe men een slachtoffer werd van een doorgevoerde, politieke ideologie.

Beeldende getuigenissen die Robert Capa op een fijngevoelige en genuanceerde wijze wist te registreren.

Zoals men vecht voor een belang, een ideologie,
zo fotografeerde Robert Capa.

Written by ansophie

maart 19, 2009 bij 6:22 pm

Geplaatst in Blogroll

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. hé an-sophie!.

    ‘Capa wordt in deze overzichtstentoonstelling hoofdzakelijk geportretteerd als een geëngageerd oorlogsfotograaf ‘

    het idee dat een fotograaf/kunstenaar geportreteerd wordt door een tentoonstelling van zijn/haar werk vind ik heel sterk.
    helemaal mee eens,
    of toch met die zin.

    hannah🙂.

    bagaasjperdu

    maart 29, 2009 at 5:09 pm

    • Dag Hannah!

      Je kan die zin als het ware op verschillende manieren interpreteren;
      zijn foto’s getuigen van een zeker engagement, de bijbehorende tekst uitleg ondersteunt die beslist
      het geheel is dus een representatieve manier, maar ook een visie die Capa als fotograaf en mens tracht voor te stellen.

      Ben je al gaan kijken?

      Groetjes aan jezelf en aan Kamiel ook natuurlijk !

      ansophie

      maart 30, 2009 at 2:56 pm

  2. nee, nog niet gaan kijken.
    voorlopig wil ik eerst naar
    ‘All that is solid melts into air’
    in het MuKHA

    bagaasjperdu

    april 21, 2009 at 8:11 pm


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: